ריח הגרניום במרפסת

Asset 1
קהל היעד: מבוגרים ונוער

ריח הגרניום במרפסת

פרק לדוגמא:

"את יכולה להשקות עכשיו את הגרניום," אומרת לה רותי, גיגית כביסה גדולה בידיה ושני אטבים בפיה. צ'רנה לא שומעת טוב: "את מה?"
"את הגרניום. הוא צריך מים היום. אני תולה בינתיים כביסה."
צ'רנה ממלאה את המשפך הירוק במים מהצינור ומשקה את הפרחים. פרחים לרוב במרפסת של רותי שרוני. יש שם כל מיני סוגים, צ'רנה לא מתמצאת בשמות שרותי יודעת על פה. רק את הגרניום היא יודעת לזהות, בגלל שאת הפרח הזה רותי הכי אוהבת, ולכן יש הכי הרבה ממנו במרפסת.
רותי תולה כביסה לא הכי ישר. זה לא משנה לה. במילא עוד שעתיים הכביסה מתייבשת כבר. יש דברים שהיא לא טורחת עליהם. שווה לה להשקיע יותר בדברים שמחזיקים מעמד.
היא משתפת במסקנה הזאת את צ'רנה. צ'רנה צוחקת ואומרת שהיא תולה כביסה עוד פחות יפה ממנה. היא מחברת שני בגדים באטב אחד, ואם נגמר לה המקום על החבל, אז היא תולה את הבגדים בערמות אחד על השני. מקסימום יתייבש יותר לאט. יש לצ'רנה סבלנות, ואין לה הרבה כביסה. היא הרי מכבסת רק לעצמה.
"לא ככה, "אומרת רותי לצ'רנה ותולה בזיגזג חולצה לא הכי לבנה של יעקובי, "אסור להשקות גרניום מעל העלים, אלא רק על האדמה. וגם לא ביותר מידי הרבה מים, צ'רנה. זה יכול לחנוק את הפרח."
"את אלופה בפרחים, רותי. אני בכלל לא מבינה בדברים האלה."
"אולי כי פרחים קצת דומים לילדים," אומרת רותי ותולה עוד חולצה אחת שפורשת כנפיים לא צחורות מזרחה ומערבה, "צריך להשקות בזהירות, ולא יותר מידי, כדי שלא לחנוק אותם. ככה גם עם ילדים. צריך להיזהר מהיותר מידי ומהפחות מידי."
"מי אומר לך את זה?" צ'רנה מתבוננת ביראת כבוד בגב של רותי שתולה כביסה.
"הלב שלי. כשאני מטפלת בפרחים שלי פה במרפסת, אני חושבת הרבה כמה שפרחים דומים לילדים. אסור שהשמש תחמם אותם יותר מידי כדי שהם לא ישרפו מהחום ואסור להשקות יותר מידי. צריך להיות מאד זהירים. אולי בגלל זה אני כל כך אוהבת פרחים, בגלל המשל."
"איזה משל יפה זה," מתלהבת צ'רנה, "שילדים דומים לפרחים!" היא מתלהבת מדימוי הקלישאה, שהיא צ'רנה, שומעת לראשונה בחייה.
"נכון, והנמשל הוא בזכות אהליבה שלי," אומרת רותי וממשיכה לתלות כבסים בסדר שלה. יש דברים שהיא לא טורחת עליהם, יש דברים שכן. "היא לימדה אותי איך לטפל בהם נכון. גם אם פעם עשיתי טעויות, תמיד אפשר להתחיל מחדש."
"הנה, תראי," רותי עוזבת את הכביסה. יכול להיות שגרב שחור אחד ייפול עכשיו למטה. זה לא משנה לה עכשיו. משנה לה עכשיו לומר דברים חשובים לצ'רנה.
היא מצביעה על אדנית גרניום אחת, ריקה מפרחים: "נראה לך שאין בה שום פרח, נכון? אבל אם תסתכלי לעומק תראי למטה פרח קטן שאומר לך שלום. עכשיו תסתכלי באדנית הזאת. יש בה הרבה פרחים. אבל יכול להיות שמחר חלק כבר יבלו. אבל בגרניום כל הזמן באים לך פרחים חדשים. אולי גם בגלל זה אני הכי אוהבת את הפרח הזה, בגלל שזה נראה לי משל מתאים לילדים."
צ'רנה מתרגשת מהמשלים והנמשלים, ולא יודעת מה לומר. הרבה פעמים נגמרות לה המילים. אז היא רק מחייכת אל רותי. שתי החברות מחייכות זו לזו. ולא משנה על איזה פנים נמצא החיוך, וכמה שיניים חסרות הוא מגלה.
הן רק מחייכות, ושקט יפה עומד במרפסת. תפרחות גרניום נעות בעדינות. רוח מבדרת אותם, קוטפת כמה פרחים. אולי מחר יגדל חדש. וריח של שושנים עומד במרפסת, לא של גרניום. לגרניום אין הרי בכלל ריח. רותי אוהבת אותו בעיקר בגלל המשל. אין לו ניחוח, לגרניום במרפסת. רותי מתכוונת לריח הגרניום שבבית שלה. אחרי שהיא למדה את הסודות לטיפול הטוב, הריח הולך אצלה בכל הבית, ממרפסת לחלון ולדלת. היום גם אצל משפחת שרוני יש כבר ריח בתוך הבית.
הכביסה משתובבת על החבל, בועטת במוסכמות ובכללים של האנשים המוצלחים. שמש טובה מחממת גם את המרפסת הזאת, פרחי גרניום פורחים בה, וניחוחם עומד גם בבית הזה.
"אבל לא רק עם יעקובי את מתקדמת, נכון?" מזכירה לה צ'רנה, "בכולם את משקיעה."
"המכתבים," צוחקות שתיהן באושר, "המכתבים לרוחה ולתמי."
"זוכרת את ההרצאה המקסימה של המרצה ריבה וולפסון?" משחזרת רותי בצחוק את הספור מהתחלה, "זוכרת שהיא דיברה שיש הרבה דרכים לתת חיבוק לילדים שלנו? שמילים שאומרים זה לא מספיק, ושמילים כתובות נשארות לתמיד?"
"איך שהתלהבנו מהרעיון!" מתלהבת צ'רנה, "לכתוב מכתבים לילדים! אז עצרנו את ההרצאה אפילו שכמה נשים כעסו עלינו שהפרענו באמצע ושאלנו את המרצה ריבה כמה שאלות חשובות כמו כמה פעמים ביום לכתוב? והאם גם לבנות גדולות וחכמות בסמינר זה מתאים? ומה כדאי בעיקר לכתוב במכתבים? וריבה אמרה שטוב ששאלנו, אלו שאלות חשובות, וענתה על הכול תשובות ארוכות ואני סכמתי הכול במחברת שלי, כדי שלא נשכח כלום."
"ואז הלכנו לחנות של מכשירי כתיבה," ממשיכה רותי את הספור היפה, "וקנינו פנקס מכתביות יפות ומדבקות ועטים צבעוניים והתחלנו לכתוב מכתבים. אבל רק לרוחה ולתמי. ריבה אמרה שלא לכולם זה מתאים, צריך לחשוב קודם למי כן ולמי לא. ואני חשבתי מיד שיעקובי לא יאהב מכתבים, כי מכתבים זה בעיקר עסק לבנות."
צ'רנה צוחקת: "נכון, אז מאז אנחנו כותבות רק לרוחה ולתמי. ולדבורל'ה לא, כי היא לא יודעת עוד לקרוא."
עננה קלה משייטת על פניה של רותי: "גם אני לא. והרעיון הזה היה כל כך טוב, רק חבל שלא אני יכולה לעשות אותו."
"אז טוב שיש לך אותי! אני ברוך ה' כן יודעת לכתוב. אבל הכי חשוב מי שאומר את המילים ואת המחמאות ואת זה את עושה."
"נכון." מאירות עיניה של רותי באור של בשורה, "אני רוצה לספר לך משהו משמח, צ'רנה. בקרוב גם אני אדע לקרוא ולכתוב. אהליבה אמרה שזה היעד הבא שלנו. היא אמרה שאמא לילדים חייבת לדעת לקרוא ולכתוב. זה חלק מהתפקיד שלה. אמרתי לה שהרבה שנים אני דיסלקטה, איך אומרים את זה? לא משנה. משנה שהיא אמרה שהיום העולם אחר. בעולם של היום אפשר לפתור בעיות כאלה. יש כל מיני אבחונים ופתרונות איך להתגבר על הבעיות ובקרוב נמצא לי מורה שתלמד אותי לקרוא ולכתוב."
אוי, כמה שצ'רנה מתרגשת עכשיו, מתרגשת כל כך. היא תופסת את שתי ידיה של רותי ועושה איתה מחול קטן בחדר. רותי שלה תדע לקרוא! רותי שלה תדע לכתוב! רותי כל הזמן מתקדמת! היא כבר יודעת איך לטפל נכון ביעקובי, עוד מעט גם יהיו לה שתי שיניים חדשות, והנה, היא כבר תדע לקרוא! וכל הדברים הטובים האלה קורים בזכות המטפלת אהליבה.
היא היתה רוצה פעם אחת ללכת אל אהליבה הזאת. לא אכפת לה לחכות בתור עד שתיים עשרה בלילה אפילו, אחרי שכל המטופלות שלה ילכו כבר הביתה. היא רק רוצה להיכנס לחמש דקות, להגיד לה תודה על כל מה שהיא עושה לרותי שלה, ולברוח החוצה.
אבל היא לא יודעת אם זה מקובל. יש הרבה דברים שהיא לא יודעת אם הם מקובלים או שלא. לפעמים היא עושה כל מיני טעויות שצוחקים ממנה בגלל זה. אולי גם היא היתה צריכה ללכת לאהליבה המטפלת שתלמד אותה סוף סוף מה מקובל ומה לא.
אבל מה פתאום? אין לה כסף בשביל זה. הקצבה שהיא מקבלת בגלל שהיא מושכת רגל אחת בגלל ניתוח שלא הצליח, מספיקה לה לאוכל ולארנונה ולחשמל וזהו. היא לא צריכה יותר מזה. העיקר שרותי הולכת לאהליבה, לרותי יש ילדים ויש לה כסף, היא לא יודעת מאיפה, ואת זה היא יודעת שלא מקובל לשאול, אז חשוב שרותי תלך אליה בשביל הילדים. היא במילא לבד.
למה לבד? יש לה את רותי ואת הילדים שלה. הילדים שרותי יודעת לטפל בהם יותר טוב בזכות אהליבה. כמה שהיא שמחה עכשיו, כמה.
"רוחה בבית עכשיו?" היא שואלת, קורצת בעיניה. היא אוהבת להיות שותפה לעסקת המכתבים.
"לא, אף אחד לא. תמי לומדת עם חברה, רוחה הלכה שוב פעם לחברה שלה שורי, הילדה שאמא שלה חולה במחלה, ה' ישמור."
"צדיקה רוחה. אז אפשר עכשיו, רוצה?"
רותי הולכת להביא את פנקס המכתביות וכמה מדבקות חמודות.
הן יושבות אצל המכתבה של רוחה. כשנמצאים בבית ורותי רוצה לכתוב משהו חשוב לרחל או לתמי, כי נגיד מחר יש למישהי מבחן, היא הולכת לצ'רנה. לצ'רנה יש שולחן אחד במטבח, ושם הן כותבות מכתבים לרוחה או לתמי. אבל עכשיו אף אחד לא בבית שרוני.
"יש לי רעיון למשהו שישמח את רוחה," מציעה רותי לפני שהן מתחילות, "אולי קודם נגיד כמה תהילים לרפואה של אמא של שורי ואז נוכל לשמח אותה כשנכתוב שהתפללתי עליה."
"רעיון טוב." מסכימה צ'רנה. היא קוראת פסוק מהתהילים בקול, ורותי חוזרת פסוק פסוק אחריה בכוונה. ככה שלושה מזמורים.
"עכשיו תכתבי." מנחה רותי, "לרחל הצדיקה. אני לא כותבת לרוחה, כי רחל אוהבת שקוראים לה רחל, ואם אני רוצה לשמח אותה במכתבים, אז צריך לכתוב לה לרחל."
צ'רנה כותבת בצייתנות.
"תמשיכי. מאד יפה מצידך שהלכת שוב לשורי ברנקוביץ. גם אני מתפללת לרפואה השלמה של אמא שלה והיום אמרתי עליה תהילים בכוונה."
"מה עוד? זה קצר מידי."
רותי חושבת. זה עבודה גדולה המכתבים האלה. אבל מה לא עושים בשביל הילדים שלנו? כל פעם היא צריכה לחשוב על נושא מעניין ומחמאות אמיתיות. המרצה ריבה וולפסון אמרה שהעיקר במכתבים זה הלב. אם כותבים מה שיוצא, ילדים מרגישים את זה. היא רוצה שרוחה תרגיש את הלב.
"יש לי רעיון," היא מתלהבת פתאום, "כבר הרבה זמן שאנחנו כותבות לה מכתבים, נכון? הם יכולים להיאבד לה. אני רוצה לקנות לה בקרוב קלסר שבו היא תוכל לשמור את כל המכתבים וכשהיא תרצה היא תוכל להיזכר בכל הדברים הטובים שכתבנו עליה. אז תכתבי ככה: חשבתי לקנות לך בקרוב מתנה. קלסר שתוכלי לשמור בו את כל המכתבים שכבר כתבתי לך. ככה תוכלי להסתכל בו ולהיזכר בכל הדברים הטובים שכתבתי לך."
"לא לכתוב ממי זה?" שואלת צ'רנה, ולא בפעם הראשונה.
"נראה לך שהיא לא יודעת שזה ממני?"
"לא יודעת מה להגיד לך, רותי. הרי רוחה יודעת שאת לא יודעת לכתו… שבעצם עוד מעט תדעי. אז למה שהיא תחשוב שזה ממך?"
"אז עדיף ככה," אומרת רותי, ולא בפעם הראשונה, "אני הרי רוצה לתת הרגשה טובה לרוחה שלי. אם לא כתוב מי שלח רוחה יכולה לחשוב: אולי זה מחברה? אולי המורה? אולי מדריכה? וככה יש לה הרבה הרגשות טובות, לא רק הרגשה טובה אחת."
"בסדר," מסכימה צ'רנה, מסיימת את תפקידה. רותי מבינה יותר טוב ממנה בהרגשות טובות של ילדים. לצערה לה אין ילדים, אז היא לא יכולה להביע דעה.
עכשיו רותי מדביקה למכתב כמה מדבקות חמודות ומציירת סביב לו כמה פרחים. לצייר היא כן יודעת, והכי טוב פרחים.
אחר כך היא מקפלת את הפתק לארבע חומות לבנות ששומרות היטב על המילים הטובות.
צ'רנה משתופפת לתיקה של רחל. דוחפת את המכתב מהר מהר לתוך אחת המחברות.
שתי החברות מחייכות זו אל זו חיוך של שותפות.
***
באמצע שעור היסטוריה מגלה רחל את המכתב החדש מוסתר במחברת.
לרחל הצדיקה!
יפה שגם היום הלכת לשורי ברנקוביץ. גם אני מתפללת לרפואה השלמה של אמא שלה והיום אמרתי עליה תהילים בכוונה.
חשבתי לקנות לך בקרוב מתנה. קלסר שתוכלי לשמור בו את כל המכתבים שכתבתי לך. ככה תוכלי להסתכל בו ולהיזכר בכל הדברים הטובים שכתבתי לך."
רחל קוראת את המכתב ביעף. משתדלת לא להטרד מ: 'יפה שגם היום הלכת לשורי ברנקוביץ'.
חבל על מאמצייך, כותבת יקרה. המכתב הזה יתום, אין לי מה לשמור בקלסר המתנה שיגיע בקרוב.
ובסיום השעור, רחל משליכה גם אותו לאשפה, כעצתה של המורה ברכי.
לו ידעה רחל על השמש שחיממה את המילים, לו הרגישה את הלב שהיה מונח בו, הריחה את ריח הגרניום שדבק בו ושמעה את מנגינת האהבה. לו ידעה דבר מכל הדברים האלה.

יוצאים מהמרפסת

אני מודה לכל שולחות המשובים, לחורזות החרוזים וליוצרות האקרוסטיכונים, ולכל אלו שנתנו מזמנן ומליבן לכתוב לי מילים והגיגים. קצרה היריעה כאן מלהכילם, אך כולם נקראו בתשומת לב, בתודה ובהערכה.
ביריעה אחרונה זו ריכזתי מספר שאלות שהופיעו בתגובותיכן.
האם למדת מקצוע העוסק באנושות? (יעוץ/פסיכולוגיה/הנחיית קבוצות / עבודה סוציאלית)
לא קניתי השכלה פורמאלית בנידון. סופר לא חייב ולא יכול להיות כל מה שהוא כותב, (שדכנית כמו גיטי, תרפיסטית כמו מישאל, מטפלת כמו אהליבה, מנחת הורים כמו ריבה וולפסון, מורה לקריאה כמו שפרה לב טוב, יועצת כמו מנחם מרגלית, ועוד ארוכה הרשימה…) אבל הוא חייב לכבד את קוראיו, ולפנות אל הגורמים שיעניקו לו דעת בתחומים בהם הוא אינו איש מקצוע. (איך אומרת רותי לצ'רנה? "להיות חכמים ולדעת מה שצריך לחיים אפשר ככה: או שנולדים עם זה, או שלומדים את זה ממישהו חכם." )
הספור לווה על ידי אנשי מקצוע, פרקים טיפוליים נשלחו לעיון ולבדיקה. קראתי חומר רב על תרפיה בבעלי חיים וכן הקשבתי לתרפיסטית שעשתה לי את העברה מהתיאוריה למעשה. בצורה זו נלמדו החומרים הנוספים ועברו אליכם בעסקת תיווך.
עוד הוסיף ואציין כי ב'מקצוע' העוסק באנושות אפשר להתמקצע דרך החיים עצמם. שהרי מקצוע האנושות קדם לתורות הנפש למיניהן, וגילו כגיל תבל. ועל כן לא הפסיכולוגיות ושות' הם המורים המוסמכים בלבד בשביל לרכשו.
הספורים מתגלגלים כל הזמן בצד הדרך, צריך רק להתכופף ולהרים. וכאשר מתבוננים פנימה, קונים גם מהם את סודות המקצוע.

האם הסיפור כולו נכתב מראש, או נבנה מפרק לפרק?
קו העלילה השלם נבנה בראשית הדרך, מתחילתו ועד סופו. אבל כתיבת ספור כמוהו כיציאה לטיול. יודעים מאין יוצאים ומהו היעד המבוקש, מחליטים מראש אלו אתרים יכללו בטיול, היכן יש אטרקציות ואיפה יש להלך בזהירות. אבל אף פעם אי אפשר לדעת אילו הפתעות יחכו לנו במסלול, את מי נפגוש במפתיע, אולי נגלה עמק נעלם שימתין לנו מאחורי הר, יתכן גם שמישהו מחברי הקבוצה יעלם, חלילה, או ימעד, ויש גם סיכוי שנגלה זן חדש של עופות נדירים.
ההפתעות האלה גם הפתיעו את מסלולו של הגרניום.
דוגמאות לשינויים במסלולו יש למכביר.
לא, לא ידעתי שגיטי תהיה השדכנית, זה היה הרעיון של צ'רנה. האמת היא שבכלל לא ידעתי בתחילה שיהיה שידוך. פתאום אמרתי לעצמי שאם למורה ברכי יש תאומה, ולרותי שרוני יש אח, למה שלא יהיה שידוך? בדקתי אם זה מתאים, וכשגיליתי שרק הצלופנים חסרים, שמחתי על הרעיון הנפלא ובקשתי מגיטי להציעו. וגם, אולי תתקשו להאמין, אבל לא ידעתי בכלל שיענקי ווילר הוא אח של גיטי הנהדרת! עד שבאיזה שהוא שלב הם גילו לי את הסוד בעצמם, והוא נשא חן בעיניי.
הפתעה נוספת במסלול: ידעתי שמפגש הצמרת בין שרונה ורותי יתרחש בבית האבלים, אך לא ידעתי את האפיזודה המדויקת. בתחילה חשבתי על מפגש בדרך הצפויה, פנים מול פנים, אלא שאז הרגשתי שהוא עלול להיות מסוכן. הרי רותי יכולה ברגע האחרון להימלט החוצה על נפשה מרוב בהלה רק מראיית פני שרונה, וגם שרונה תזדקק לכוחות נפש גדולים לעשות את הפסיעות הראשונות עד לגיסתה.
אי לכך, ברגע האחרון, הסבתי את פני רותי לכותל, נטולת רצון ויכולת לברוח עטפתי אותה על ידי שרונה, עד לסוף הטוב והמרגש.
הנה, כך הביאה לי הדרך עוד כמה אתרים מרתקים ופרחים מזנים שלא ציפיתי לפגשם בתחילת הדרך.
הפרק עצמו, לצערי, נשלח סמוך מאד למועד פרסומו. במשך שבעים ואחת פרקים חיפשתי את הנוסחה שתביא אותי לגמור את המשימה לפני יום ראשון של השבוע בו התפרסם הפרק, אך לא הצלחתי לגלותה…
כתיבת כל פרק, חשוב לי לציין עבור כל הבטוחים שמושיטים יד למקלדת וקוטפים פרק, אורכת לי לכל הפחות שש שעות תמימות הפרושות על פני יומיים, כדי לכתוב, לקרוא ולשייף.
ואומרת ידידה שלי, סופרת גם היא, שהיא מחפשת מזה שנים היכן קונים את החולצות שמשרווליהן נשלפים בקלות ספורים קסומים. לצערי גם אני לא מכירה קו יצור לחולצות יצרניות שכאלה…
מה היית משנה בסיפור, אם הייתה לך הזדמנות?
הייתי שוקלת פעמיים אם לשלוח את רוחמה למנוחת עולמים. הפרק הזה קבל תהודה כה רבה ומשובים מלאי אמוציות, אשר גרמו לי כמעט לחוש רגשות נוחם על כתיבתו. כפי שהזדעקה עלי אותה קוראת נסערת: להפתיע בהעזה ובאומץ ענק, עד כי כתגובה אינסטינקטיבית – חשתי תרעומת. זעם אצור. הגזמת! יש גבול גם לאומץ! לההין לדבר על הסוף מגובה דפי העיתון? פתאום כך, ללא שום הכנה נפשית? בין ניגוב סינר למטלית של יום חמישי???
אלא שנשימתי שבה אלי, ואף רגשי הנוחם, כאשר היא מוסיפה וכותבת: "מס' דקות לקח לי להירגע. להעיז, להמשיך לקרוא. לנשום עמוק, להציץ ממרום המרפסת לנופים שפחדנו להביט בהם מקרוב. ואז, במקום להתכווץ בפחד ולהסב את הראש לצד הנגדי, להתבונן בהם לראשונה לעומק, לאפשר לדמעות לפרוץ. לשחרר.
ולמרות דבריה האחרונים, עדיין אני תוהה האם נכון היה להביא את הדברים ההם לספור.
מה חשבתי כשתכננתי את הפרק?
חשבתי בסך הכול על כלל מנחה בכתיבת ספורים בהמשכים. אסור להזניח דמויות במשך יותר מידי פרקים, אי לכך צריך לאזכר את שורי ברנקוביץ ואמה, שכבר הרבה זמן לא שמענו מהן. הואיל וכלל נוסף אומר כי אין תפקידו בעולמו של פרק רק להזכיר קיום דמויות ולרשום אפיזודה מחדשת, אלא גם לקדם את העלילה, החלטתי שבמפגש הזה תקבל רחל תובנה וכוחות שיעזרו לה בעתיד הקרוב,דהיינו בפרק הבא.
לצורך העניין הזה, כהכנה למה שיתרחש בבית בן צבי, הגיעה רוחמה לספור. חשבתי לעצמי שהקוראים לא מכירים הרי את רוחמה, ממילא הצער על פטירתה והנלווה לה לא יעוררו סערת רגשות עזה. אנשים רבים שבקרו חולה במחלקה זו או אחרת חוו את החוויה הלא קלה הזאת, של פטירת דמות אלמונית במחלקה, שמתרחשת לצערנו דבר יום ביומו.
אלא שהפרק טלטל והסעיר, והעמיד אותי בפני דילמה רצינית.
התינוק של בן צבי אמור היה להפטר כפי שתוכנן בתחילת הספור. אז תכננתי שבית האבלים יהיה התפאורה למפגש. אבל כשראיתי כי רוחמה האלמונית עוררה סערה רבתי והגיגיה של חיה ברנקוביץ זכו בהד עצום, תהיתי איך בעוד פרק- שניים ילך תינוק קטן לבית עולמו, ממשפחה מוכרת יותר? איך אפשר להביא שתי טרגדיות בסוף של ספור? מה עושים?
היו שאמרו שצריך לגייס סוף חדש ואחר לספור, מה שהיה משימה קשה וכמעט בלתי אפשרית כשהסוף אמור היה להתרחש בקרוב…
אלא שאז, נמצא הפתרון בהצבת הפוקוס על ויכוחי השכנות ופחות בכאב עצמו, וכן הוחמר מצב התינוק. בנוסף, כמובן שהעדשה כוונה למפגש ההיסטורי בין הגיסות. ואכן, ברוך ה', לא פרצה הסערה בשנית.

דבר נוסף שהייתי רוצה לתקן הוא את יחסי ואת יחס רחל שרוני לצילי גולדין, החברה בתחילת הספור שביתה נפתח לרחל בגיל חמש, ובהמשך הספור משום מה לא שמענו ממנה כמעט. לא יפה לשכוח חברות ילדות למרות הדמויות החדשות שהגיעו לעולמך. אך כששמתי לב שהזנחתי את צילי, היה מאוחר מכדי לתקון.
ודבר אחרון שלא בטוח שהייתי משנה, אך הוא נקודה מעניינת למחשבה, הוא שם הספור—
קראתי לספור בשמו, והוא יצא לדרך. בשבוע בו התפרסם הפרק הראשון קנו לי בני ביתי אדנית גרניום פורח. באתי להריח את ריח הגרניום, אך אויה, כל ריח לא הכה באפי! לא יצאו ימים רבים ואישה אינטליגנטית מתקשרת אלי ונוזפת בי: "וכי אינך יודעת, סופרת נכבדת, כי לגרניום אין אין אין ריח? וכי לא בדקת זאת?"
השפלתי ראשי מקבלת את תוכחתה בהכנעה. לא, סברתי שכמו לרוב הפרחים בעולמנו, לגרניום ניחוח קסום… ובכן, את שם הספור לא ניתן לשנות, אבל את מהותו אפשר. ואז פתחתי פילוסופיה שלמה על הגרניום שאין לו אכן ריח, והריח מגיע מתוך הבית וכ"ו… זה יצא כל כך נכון, עד שגם אני השתכנעתי ושמחתי שטוב שלגרניום אין ריח, ומדובר בניחוח הרבה יותר עמוק…
אלא שלאחרונה, באחד ממכתבי התגובות, מגלה לי קוראת כי קיים זן אחד של גרניום שריחו נודף, ובשבוע שעבר אני מקבלת אמצעי המחשה בדואר ישראל. במעטפה שהגיעה מאשדוד אני שולפת עלה אוטנטי בלוויית מכתב ובו נכתב:
תודה רבה על הספור הנפלא ועל התובנות שהעניק לכולנו. בקשר לגרניום: כל כך הציק לי לקרוא שאין אין אין לו ריח, עד שלא התאפקתי ושלחתי לך אחד כזה במתנה. ברכתו: "בורא עצי בשמים"…
בהוקרה,
קוראת אשדודית.
והעלה האחרון הוא זה שהחזיר לגרניום את ניחוחו…. תודה לך, אשדודית יקרה.

אם קראת לסיפור 'ריח הגרניום', מדוע התמונה המלווה אותו היא של קקטוס קוצני?
משום שפעם לימדה אותי גרפיקאית אחת שאם שם הספור והוויז'ואל הנלווה לו, זהים, אז דברנו בכפולות. בחרתי את הקקטוס לסמל, כי תחילת הדרך הזאת הייתה קוצים לרוב, וסופה גרניום.
בכריכת הספר, לעומת זאת, מופיע עציץ פורח, אבל הוא מעניק זווית חדשה ונרחבת על המרפסת כולה: כסא הנדנדה מסמל תמורות, פעם אתה למעלה, ופעם למטה. גם אנשים דוגמת רותי שרוני יכולים להתרומם, וגם למצליחנים כמו ריקי וולפסון, למשל, יש ירידות. כי הקב"ה משפיל אף מרומם, וגם לשפל וגם לגאות בחיינו יש מטרה.
הניגוד בין הכובעים, המסמלים מעמדות, הוא בסך הכול בקישוט הפרח שהופך כובע פשוט להדור. בזוהר הק' כתוב: "הנשמה בגוף, כמו הרגל בנעל," הבדלי המעמדות בינינו הם רק 'בנעליים', יש שזכו במתת שמיים, ולראשיהם 'כובעים הדורים' ו'נעלי יוקרה', אבל העיקר היא הרגל, היא המוליכה את כל סוגי הנעליים, כשללא הרגל הנעל היא פריט חסר משמעות ותועלת. ועל אותו משקל- גם הכובעים, ההדורים או המעוכים, המקושטים או חסרי הפרח, הם בסך הכול כסות לראש, שבלעדיו אין שימוש לכובע, הדור ככל שיהיה.
הנשמה המאירה, מכסא הכבוד חוצבה, שנפח בורא עולם בקרבנו, היא מהותנו האמיתית, ואת הכבוד יש לתת לכל אדם שנברא בצלם, ללא קשר לסוג הכובע שלראשו או למותג הנעליים שלרגליו.